Thallos och Flegon som Jesusvittnen. Del 1 – Africanus och Synkellos

Thallos och Flegon som Jesusvittnen. Del 2
Thallos och Flegon som Jesusvittnen. Del 3
Thallos och Flegon som Jesusvittnen. Del 4
Thallos och Flegon som Jesusvittnen. Del 5
Thallos och Flegon som Jesusvittnen. Del 6
Thallos och Flegon som Jesusvittnen. Del 7

Det visade sig vara svårt att ta reda på vilka de bevarade handskrifterna innehållande Suetonius-passagen om Chrestus är, samt vad det står i dessa handskrifter (Chresto, Cheresto, Cherestro och Chiresto). I väntan på att jag lyckas spåra upp mer information om detta och vilka som (utöver Orosius) citerar Suetonius, tänkte jag ta mig an Thallos och Flegon.

En historiker vid namn Thallos åberopas ibland som den äldsta oberoende vittnesbörden om Jesus. Inte sällan ser man påståendet att han ska ha skrivit om Jesus så tidigt som på 50-talet vt. Men vi bör veta två saker. Dels att Thallos inte går att placera i historien med större noggrannhet än att han har skrivit före år 180 vt, dels att vi inte äger ens ett citat av vad Thallos eventuellt skrev om Jesus.

Jag väljer här i motsats till vad jag gjort tidigare att benämna Thallos enligt hans grekiska benämning (Θαλλός).

Thallos antas av vissa ha hänvisat till den solförmörkelse som enligt evangelierna inträffade vid Jesu död. Denna solförmörkelse uppges ha varat i tre timmar, en astronomisk omöjlighet. Jag säger att Thallos antas ha rapporterat om denna solförmörkelse, eftersom vi inte har Thallos’ text bevarad. Han åberopas, utan att citeras, av en viss Sextus Julius Africanus – en kyrkofader som var aktiv en bit in på 200-talet. Men det är inte ens så väl ställt att vi har Africanus’ text bevarad. I stället har vi en text av en bysantinsk kyrkofader vid namn Georgios Synkellos ( Γεώργιος ὁ Σύγκελλος) vilken i sin världskrönika från början av 800-talet citerar (eller parafraserar) Africanus’ tolkning av vad Thallos kan ha sagt. Det rör sig alltså om tredjehandsuppgifter.

Jag inleder med att återge det berörda stycket, där också en frigiven slav vid namn Flegon, som var aktiv ca år 140, åberopas:

Från Africanus angående händelserna i samband med Frälsaren lidande och den livsbringande uppståndelsen [rubrik i handskrift siglum B]

Beträffande alla hans gärningar och hans botande av både kropp och själ, och hans undervisnings hemligheter och hans uppståndelse från de döda, har detta med full auktoritet klargjorts av hans lärjungar och av apostlarna före oss. Ett synnerligen förskräckligt mörker sänkte sig över hela världen; en jordbävning fick klipporna att rämna och många platser i både Judeen och resten av världen förstördes.

I den tredje boken av sin Historia avfärdar Thallos detta mörker som en solförmörkelse. Enligt min mening är detta nonsens. Ty hebreerna firar påskhögtiden den fjortonde mån-dagen, och det som skedde med Frälsaren skedde dagen före påsk. Men en solförmörkelse inträffar [endast] när månen passerar under solen. Den enda gång när detta kan inträffa är i tidsintervallen mellan den första dagen i nymånen och den sista dagen av månen i nedan, det vill säga när de är i förening. Hur ska då en solförmörkelse förväntas inträffa när månen är nästan diametralt motsatt solen? Låt dock detta yttrande passera. Låt det som har hänt narra massorna, och låt detta förebud till världen anses vara en solförmörkelse, liksom andra ett förebud bara för ögat.

Flegon redogör för att under Tiberius Caesars regeringstid inträffade en fullständig solförmörkelse vid fullmåne från den sjätte till den nionde timmen. Det är tydligt att det är denna som avses. Men vad har en solförmörkelse gemensamt med en jordbävning, med att stenar bryts sönder, med de dödas uppståndelse och en universell störning av detta slag?

En händelse av sådan omfattning har sannerligen inte rapporterats på länge. Men det var ett mörker skapat av Gud eftersom Herren genomled sin prövning vid den tiden. Och beräkningar visar att de sjuttio årsveckorna som nämns i Daniel fullbordades under denna tid.

(Min översättning från engelskan. Förlagorna har varit den engelska text som förekommer dels i William Adler & Paul Tuffin, The Chronography of George Synkellos: A Byzantine Chronicle of Universal History from the Creation.  Oxford University Press (2002), återgiven här; dels i Ante-Nicene Fathers Vol. VI, Extant Fragments of the Chronography by Julius Africanus, translated by Philip Schaff et al)

Roger Viklund, 2010-12-01

2 kommentarer

  1. bbnews said,

    5 december, 2010 den 23:44

    När jag läser i din artikel att ”Denna solförmörkelse uppges ha varat i tre timmar, en astronomisk omöjlighet.”, kommer jag att tänka på miraklet med den dansande solen i Fátima år 1917. Om detta astronomiska eller snarare mirakulösa fenomen kan man läsa mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Miracle_of_the_Sun

    Jag citerar ur den Wikipediaartikeln:

    ”Before the astonished eyes of the crowd, whose aspect was biblical as they stood bare-headed, eagerly searching the sky, the sun trembled, made sudden incredible movements outside all cosmic laws — the sun ‘danced’ according to the typical expression of the people.” ― Avelino de Almeida, writing for O Século (Portugal’s most widely circulated and influential newspaper).

    Vart jag vill komma är att den som tror på miraklet i Fátima 1917 har nog inga problem med att tro på en tre timmar lång solförmörkelse heller. För Herren Gud, den omnipotente och omnisciente, är inget omöjligt. Att bryta mot de kosmiska och fysiska lagarna är ”a piece of cake” för Honom.

    Hoppas att det är ok med denna off topic-kommentar, Roger, annars får du radera den.

    Gilla

  2. 6 december, 2010 den 11:50

    Ja, i Psaltarens 118:e psalm, 15:e vers, sägs att ”HERRENS högra hand gör mäktiga ting”. Måhända gled handen in mellan jorden och solen och förmörkade hela jorden under tre timmar. Undret i Fatima är intressant och rimligen skedde något. Frågan är bara vad?

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: