Ett nytt fragment av Romarbrevet?

I ett inslag på CNN visade en viss Steve Green, ordförande i ”Hobby Lobby stores” i USA, upp ett litet papyrusfragment som sägs innehålla delar av Paulus’ brev till romarna, kapitel 9 och 10. Jag snappade upp detta från Stephan Hullers blogg. Det intressanta med detta fynd är att Green säger att det har daterats till mitten av 100-talet. Därmed skulle det vara det äldsta textfragment från något brev av Paulus och ett av de allra äldsta nytestamentliga fynden överhuvudtaget, bara ”slaget” av p52 som innehåller delar av Johannesevangeliet 18:31–33 och 37–38 (se min artikel Papyrus p52 – en absolut tidsmarkör eller ett missbrukat textfragment?).

I inslaget sägs att upptäckten då bara var ”48 timmar” gammal. Identifieringen och dateringen ska ha gjorts av Scott Carroll, research professor of manuscript studies and the Biblical Tradition vid Baylor University och dessutom ordförande i “The Green Collection”, världens största privata samling av sällsynta bibliska texter och artefakter. Huruvida texten verkligen är så gammal som påstås återstår att se. Jag förväntar mig att mer information kommer att komma och oberoende studier att genomföras.

Fragmentet sägs på den ena sidan innehålla några ord från kapitel nio och på den andra från kapitel tio. Jag har tagit en ”skärmdump” av fragmentet när det visas som störst i filminslaget, vänt det rätt och eliminerat bakgrunden. Det är den bilden som visas överst. På ”Evangelical Textual Criticism”, New fragment of Romans 9 and 10 har man försökt rekonstruera texten för att avgöra varifrån detta är hämtat. Och även om identifieringen av fragmentets ena sida (den som visas) verkar komma från Rom 9:19–21, är jag inte helt överens med dem om hur texten har varit placerad på sidan. Orsaken är att man där verkar ha tappat bort orden ”ἄνθρωπε μενοῦνγε”, och radernas längd därför inte stämmer. Jag har således monterat den på det sätt som jag tror att texten kan ha varit inskriven på sidan. Men det är som sagt en gissning då bokstäverna är svåra att urskilja:

1 θέλει σκληρύνει ἐρεῖς μοι οὖν τί οὖν ἔτι μέμφεται τῷ γὰρ

2 βουλήματι αὐτοῦ τίς ἀνθέστηκεν ὦ ἄνθρωπε μενοῦνγε σὺ

3 τίς εἶ ὁ ἀνταπο κρινόμενος τῷ θεῷ μὴ ἐρεῖ τὸ πλάσμα τῷ

4 πλάσαντι τί με ἐποίησας οὕτως ἢ οὐκ ἔχει ἐξουσίαν ὁ

5 κεραμεὺς τοῦ πηλοῦ ἐκ τοῦ αὐτοῦ φυράματος ποιῆσαι ὃ

6 μὲν εἰς τιμὴν … (Rom 9:18–21)

Med ett försök att återge innehållet på svenska så som den svarar mot varje rad i den grekiska texten, borde det bli ungefär som följer (med den ändrade ordföljden är en exakt parallellitet omöjlig att åstadkomma):

1 … vill förhärdar [han]. Nu säger du kanske till mig: Varför förebrår han oss då? Ty

2 vem kan stå emot hans vilja? Men du, människa,

3 vem är du som går till rätta med Gud? Inte kan väl det som formas säga till den som

4 formar det: Varför gjorde du mig sådan? Har inte krukmakaren den rätten

5 över leret att av samma klump göra ett kärl

6 för hedrande användning … (Rom 9:18–21)

Vi får väl se om denna datering till ca år 150 kommer att stå sig när fler fått möjlighet att studera texten.

Roger Viklund, 2012-01-21

3 kommentarer

  1. bbnews said,

    21 januari, 2012 den 15:59

    Du nämner inget om eventuella textavvikelser jämfört med vad som står i dagens biblar.

    Betyder det att avvikelser saknas? Eller du har inte brytt dig om att påpeka för oss bloggföljare hur det förhåller sig med den saken i tron att vi, förmodligen, själva lätt kan finna ett svar på den frågan? I så fall ett feltänk från dig, Roger, ty många av oss som följer din blogg verkar vara lekmän precis som är fallet med mig.

    Jag tänker i första hand om man jämför med den gammalgrekiska texten i senare tiders dokument(fragment) av samma textavsnitt.

  2. 21 januari, 2012 den 16:08

    Den text jag har återgivit är den alexandrinska, och inte ”textus receptus”. Till synes så passar de få bokstäverna som jag förmår att uttyda in bra i den texten. Radernas längd stämmer och även om det i många fall rör sig om gissningar, verkar de rätta orden vara på de rätta ställena. Så, det ser ut som om det av den lilla mängden text inte går att utläsa några avvikelser. Men jag är inte kompetent nog att avgöra den saken. Utöver att jag inte förmått uttyda mer än en del, finns ju också baksidan som jag inte har sett. Jag gjorde inga uttalanden om textens riktighet då jag känner mig för osäker på den saken. Men som sagt, jag ser i varje fall inga tecken på några avvikelser.

  3. KLARTEXTEN! said,

    7 december, 2012 den 12:00

    Detta brev skulle vara Paulus egenhändiga handskrift? Hur vet man att han har skrivit fragmentet? Att det inte någon annan återgivit brevet? Eller skrivit av brevet?


Kommentera

